Wednesday, April 2, 2008


~~PENGLIBATAN DALAM POLITIK~~

YB Datuk Kapt (B) Hj Ab. Karim B. Ab Sulaiman, mula melibatkan diri dalam bidang politik pada tahun 1986 sebagai Setiausaha UMNO Cawangan Kg Seri Jeram, sekaligus melayakkan beliau menjadi AJK Bahagian Alor Gajah sehingga 1998. Seterusnya Beliau dilantik menjadi Timbalan Ketua Cawangan Seri Jeram pada tahun 1989 sehinggalah pada tahun 1998. Pada Tahun 1998 pula apabila Bahagian Masjid Tanah ditubuhkan, beliau dilantik menjadi Setiausaha Biro Politik, serta jawatan lain beliau ialah Setiausaha Barisan Nasional Bahagian. YB Datuk telah dilantik menjadi Timbalan Pengerusi Barisan Nasional Bahagian Masjid Tanah pada tahun berikutnya 2004 sehingga kini. Beliau juga memegang jawatan lain seperti Timbalan Pengerusi Biro Politik UMNO Bahagian Masjid Tanah. YB Datuk juga telah menjadi Ketua Cawangan Seri Jeram dari tahun 1996 sehingga kini. Selain itu, YB Datuk telah menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri bagi Kawasan N.02 Tanjung Bidara bagi 3 penggal berturut – turut.

YB Datuk Kapt (B) Hj Ab. Karim B. Ab Sulaiman, selain menjawat jawatan di Dewan Undangan Negeri dan Bahagian, YB datuk juga pernah dilantik menjadi Exco Penerangan, Multimedia, Sains & Teknologi Negeri Melaka. Beliau juga telah dilantik menjadi Pengerusi bagi persatuan Kebajikan Tentera, Polis, Rela dan JPA 3 Negeri Melaka. Pada tahun 2007 Beliau telah dilantik menjadi Exco Sumber Manusia, Kesihatan dan Hal Ehwal Pengguna. Manakala pada tahun 2008 ini, beliau telah sekali lagi dilantik menjadi Exco Negeri Melaka dengan menyandang Portfolio Exco Kebajikan & Perpaduan dan Belia & Sukan. Kepimpinan, ketekunan, kewibawaan serta kesungguhan beliau menjadi salah satu sikap yang perlu dicontohi oleh semua orang.

Pembabitan beliau dan NGO atau Badan Sukarelawan juga amat membanggakan. Selain politik beliau juga aktif dalam Persatuan – persatuan Kebajikan serta kerja amal. Antara jawatan yang disandang beliau sehingga kini ialah, Naib Presiden Persatuan Bekas Tentera, Malaysia. Menjadi Pengerusi IKSEP, Pengerusi Peringatan Hari Pahlawan,serta Yang DiPertua PBTM Negeri Melaka. Selain itu, Beliau juga amat aktif dalam Pertubuhan Kebajikan & Dakwah Islamiah Malaysia Melaka (PEKIDA) dengan jawatan yang disandang ialah Timbalan Pengerusi (PEKIDA) dan Beliau juga dilantik menjadi Pengerusi PEKIDA Daerah Alor Gajah. Antara lain Beliau juga memegang jawatan Pengerusi Bencana Alam Negeri Melaka. Dimana beliau amat komited dan prihatin terhadap mangsa – mangsa bencana alam, sejajar dengan jawapan yang disandang beliau. Seterusnya, beliau menjadi Penaung Yayasan Sinar Gemilang, menjadi Timbalan Pengerusi Kelab Vespa Negeri Melaka dan Ahli Lembaga Pengarah PERTAM Properties. Dalam bidang pendidikan pula, beliau telah di lantik menjadi Pengerusi Persatuan Ibu Bapa & Guru (PIBG) Sek. Kebangsaan Jeram. Serta Beliau turut menjadi Ahli Lembaga Pengarah IIUM (Tg Bidara Beach Resort). Antara lain, Beliau juga dilantik memegang jawatan Ketua Cawangan PBTM Masjid Tanah.